חשיבותו של תיק שטח

מידע מקדים על המבנה הוא יתרון גדול המאפשר לשירותי הכיבוי לבצע את עבודתם ביעילות. אך בעתות חירום למכבי האש אין את הזמן להתחיל לחקור ולחפש מידע, הם זקוקים למידע מתומצת ונגיש המאפשר להם לקבל החלטות בזמן אמת. מסיבה זו עסקים ומבנים רבים נדרשים להכנת תיק שטח, תיק הכולל את המערך הארגוני והבטיחותי לצורך ניהול אירוע שרפה. בעזרתו מכבי האש יוכלו להתארגן כראוי ולהתמודד עם השרפה בצורה הטובה ביותר. תיק שטח מוכן על ידי מומחי בטיחות באש, קרי יועץ בטיחות אש או מהנדס בטיחות אש.

תיק שטח לדוגמה

תיק שטח לדוגמה

לחצו כאן לצפייה בתיק שטח לדוגמה
תיק שטח לדוגמה

תיק שטח למבנה

תיק שטח יש להכין בהתאם להוראה 503 של שירותי הכבאות וההצלה. הוא משמש את שירותי הכבאות לתרגול שבשגרה ולצורך התנהלות בזמן אמת. זהו אחד התנאים לצורך קבלת טופס 4.

הוראות מכ“ר 503 קובע נוסח אחיד להכנת תיק שטח ואופן הגשתו. את תיק השטח יש להגיש באופן דיגיטלי וגם בתור תיק ידני. שירותי הכבאות מתמצתים את התיק ושומרים אותו בחדר המבצעים.

בתיק שטח נמצא את כל המידע הנוגע לכלל המערכות בבניין הכוללות אינסטלציה, חשמל, גז ובטיחות אש, לצד מידע על סביבת המבנה וכל פרט חשוב ושימושי לצורך התמודדות עם אירועים בטיחותיים מסוג זה.

המבנה של תיק שטח כולל בתחילתו תיאור של המבנה, סביבתו והשימוש בו. זה כולל גם תמונות ותיאורים ויזואליים. בהמשכו ישנו תיאור מפורט של הכניסות למבנה וכל דרכי המילוט והפינוי מהמבנה.

אחר כך יש גם תיאור של כלל מערכות הכיבוי במבנה. זה כולל חדרי משאבות, הידרנטים, ספרינקלרים, גנרטור החירום ועוד פרטים רבים אשר עשויים להיות שימושיים לשירותי הכבאות בשעת שרפה.

לצורך הכנת תיק שטח נעזרים ביועץ בטיחות אש / מהנדס בטיחות אש אשר סורקים את המבנה, מנתחים אותו ומתעדים את כל המערכות הקיימות על מנת לערוך תיק שטח בהתאם לסטנדרטים המקובלים.

במשך השנים יתכנו שינויים שונים במבנה והתשתיות שבו. אלו כמובן משפיעים על ההערכות לתרחישי שרפה ובהתאם לכך יש לחזור ולעדכן את תיק השטח.

מי נדרש להכין תיק שטח

שירותי הכבאות וההצלה מגדירים את רשימת העסקים והמבנים הנדרשים לתיק שטח:

  1. אולמות שמחות ששטחם המקורה עולה על 750 מ“ר והם חלק ממבנה. במידה והמבנה נדרש, תיק השטח של המבנה יכלול את אולם האירועים.
  2. אצטדיונים ואולמות ספורט בהם מעל ל 1000 מקומות ישיבה.
  3. בנקים – החל משתי קומות ומעלה, או שטח של יותר מ 1000 מ“ר.
  4. בתי אבות – בעלי 50 מיטות ומעלה.
  5. בתי מלון ופנימיות בהם מעל ל 35 מיטות.
  6. מבני תעשייה, בתי מסחר, שיווק ושירות לציבור ששטחם עולה על 2000 מ“ר.
  7. בתי קולנוע, בתי תאטרון, אולמות כנסים, ובתי עינוג ששטחם עולה על 1000 מ“ר.
  8. מסופי נוסעים בתחבורה הציבורית ששטחם עולה על 5,000 מ“ר.
  9. מבני משרדים ששטחם עולה על 2000 מ“ר או בעלי 4 קומות ויותר.
  10. קניונים.
  11. מבני מוזאונים ששטחם עולה על 1000 מ“ר.
  12. אוניברסיטאות ומכללות.
  13. בתי חולים / מוסדות רפואיים ששטחם עולה על 500 מ“ר.
  14. כפרי נוער.

בכל ספק אתם מוזמנים להתייעץ עם יועץ בטיחות אש על מנת לבדוק אם המבנה שלכם נכלל בהגדרות המחייבות הכנת תיק שטח. באופן כללי אנו ממליצים לפנות אל יועץ בטיחות אש כבר בשלבים המוקדמים של תכנון המבנה על מנת לוודא כי הוא תואם לתקנות. בוודאי לא תרצו להיות מופתעים אחר כך כאשר תקבלו דרישות ממכבי האש שעליכם ליישם, דבר שייקר את העלויות ויעכב את טופס האכלוס.

צרו איתי קשר ואחזור אליכם בהקדם

הכנת תיק שטח – חשוב לבצע זאת רק אצל מומחים בתחום!

הכנת תיק שטח היא לא רק צורך פרוצדורלי בשביל לקבל את אישור שירותי הכבאות וטופס 4. תיק שטח הוא מסמך מציל חיים וכך יש להתייחס אליו. לצורך הכנת תיק שטח יש להיעזר במומחי בטיחות אש, להם הכלים לצורך הכנת תיק שטח אפקטיבי אשר ישמש לצורך תרגול והכנה וגם בתור כלי בתרחישי אסון.

יגאל שושן, בעברו קצין כבאות והצלה, לצד מגוון תפקידים שונים אחרים במשך 30 שנות קריירה בשירותי הכבאות וההצלה, מביא איתו את הניסיון שאתם מחפשים. אצלנו תוכלו לקבל את מגוון השירותים של יועץ בטיחות אש / מהנדס בטיחות אש לצורך הכנת תיק שטח, ביצוע סקר סיכונים, הדרכות עובדים ועוד.

יגאל שושן - יועץ בטיחות אש

קצת עלי...

שמי שושן יגאל, בעל 30 שנות ניסיון בשירותי הכבאות והצלה משנת 1990, במהלכן שימשתי במגוון תפקידים:
קצין כבאות והצלה , מפקח מניעת דליקות לבניה ועסקים, קצין חקירות , מדריך מוסמך בבית הספר לכבאות והצלה, קצין חומ"ס (חומרים מסוכנים) ועוד.
אשמח לתת שירות מקצועי והגון בכל תחום ייעוץ בטיחות באש, הכנת תיק שטח, הדרכות בטיחות אש למבנים ובתי עסקים ברחבי הארץ.

Facebook
WhatsApp
Telegram
מאמרים נוספים:
אישור כבאות לעסק

אישור כבאות לעסק

הפעלה של עסק ללא אישור כבאות עלולה להיות מסוכנת. באחריות בעל העסק לדאוג לכל אמצעי

נגישות מתוס

נגישות מתוס

נגישות מתוס, מה זאת אומרת ומהי חשיבות הדבר עבורנו, כאנשים, כבעלי עסקים, כאזרחים? הדברים הבאים

רישוי עסקים

רישוי עסקים

אישור כיבוי אש | רישוי עסקים | אישור בטיחות אש במסגרת הרפורמה של שירותי כבאות

חלק מלקוחותינו:
שאלות ותשובות:
  • ייעוץ כללי בנושאי כיבוי ובטיחות אש ומתן פתרונות כיבוי אש למשרדים, עסקים, מוסדות ורשתות.
  • טיפול בדרישות שירותי הכבאות , לקבלת רישיון עסק והיתר בנייה לפי הוראות נציב.
  • תכנון והכנה של תוכניות בטיחות אש למבנים חדשים וקיימים.
  • ייצוג וטיפול מול שירותי הכבאות ואחרים.
  • לגליזציה למבנים קיימים.
  • ליווי היזם והרשויות עד לסוף התהליך לקבלת טופס 4 וטופס 5 גמר.
  • ביצוע בדיקת אינטגרציה למערכות הכיבוי השונות למבנים ועסקים לפי דרישה.
  • תכנון הנדסי של מערכות אוטומטיות לגילוי ולכיבוי אש (מתזים, גלאי אש וכו').
  • כתיבה והכנת תיק שטח, תיק מפעל ועריכת סקרי סיכונים לבטיחות אש.
  • הדרכת עובדים ומוסדות ציבור ביצוע תרגילי כיבוי אש, תרחיש הימלטות ופינוי במקרה חירום.
הכנת תיק שטח הינה חיונית לשם קבלת אישור משירותי כבאות והצלה למבנה שלכם ולהמשך פעולתו של העסק, חברה או הארגון שלכם.
במסגרת הרפורמה של שירותי כבאות והצלה בישראל הוחלט שעסקים בעלי רמת סיכון אש נמוכה, לא יצטרכו לקבל אישורים מיוחדים של שירותי כבאות והצלה בכדי לקבל רישיון כיבוי אש לעסק. המטרה היא להקל על בעל העסק עם תהליך קבלת הרישיון לעסק ונובע מכך שזה יאפשר לשירותי כבאות והצלה להתמקד בבעלי עסקים עם רמת סיכון אש בינוניות וגבוהות אף יותר.
צרו איתי קשר ללא עלות