הדרכות בטיחות אש – ידע מציל חיים

הדרכות בטיחות אש לעובדים

הבלתי צפוי, כשמו כן הוא, בלתי צפוי. אין לדעת מתי נתקל באירוע חירום. לכך מתווספת הנטייה האנושית להדחיק מחשבות מאיימות, ולהתמקד ביום יום. ההתנהלות הזו לא תמיד משחקת לטובתנו: הסיכונים נמצאים בכל מקום, והדרך החכמה להתמודד איתם היא באמצעות הכנה מראש. כך גם בענייני בטיחות באש – הסיכון לאירוע דליקה או בעירה במקום העבודה/הארגון קיים תמיד, ולא רק במקומות בהם השימוש היומיומי כרוך בחומרים מעודדי בעירה (כמו במפעלים שונים). אירוע דליקה עלול להתרחש בכל ארגון, גם בעקבות אירועים זניחים ויומיומיים, כמו שימוש לא בטיחותי במכשירים חשמלי במטבחון, הדלקת סיגריה, תקלה במכשיר, ועוד. 

הכנה מראש לאירוע חירום באש כוללת מספר היבטים, כאשר אחד העיקריים מבניהם הוא ביצוע הדרכות תקופתיות לעובדי הארגון בנושא הבטיחות באש. הדרכות אלה יבהירו לעובדים את דרכי ההתמודדות הנדרשים בעת אירוע חירום – מהיכרות עם יציאות החירום עד שיטות לכיבוי האש, ועוד. מדובר בכלים שבכוחם למנוע פגיעות בגוף וברכוש, וכן לספק לעובדים ביטחון בידיעה שגם חלילה בעתות חירום יש בידיהם את הידע לפעול בצורה מיטבית. 

למה חשוב לבצע הדרכות כיבוי אש תקופתיות? 

כפי שאמרנו, עיקר החשיבות בביצוע הדרכות כיבוי אש מצוי בהכנה מוקדמת לתרחישי חירום. ארגון שאנשיו אינם מכירים את הנהלים להתמודדות עם מפגעי אש, ואת אופני התגובה הנדרשים מצידם, עלול לספוג נזקים כבדים: אירוע דליקה עלול לגרום לפגיעות בריאותיות שתוצאותיהן חמורות (עד כדי מוות), בעיקר על ידי שאיפת עשן. מעבר לכך, וזו הסכנה הממשית ביותר באירוע דליקה – תיתכן פגיעה אפשרית ברכוש ובמבנה, שעלולה לגרור עלויות כלכליות כבדות. 

מעבר לכל אלה, ניצבת הדרישה של החוק, בתקנה 3 תקנות ארגון הפיקוח על העבודה (מסירת מידע והדרכת עובדים), תשנ"ט-1999, לפיה על מחזיק במקום עבודה לקיים הדרכה בדבר מניעת סיכונים והגנה מפניהם, באמצעות בעל מקצוע מתאים. 

מה כוללת הדרכת בטיחות באש? 

הדרכת בטיחות באש לעובדים כוללת שני חלקים מרכזיים: הדרכה תיאורטית, והדרכה מעשית. בחלק התיאורטי העובדים יחשפו, בפירוט האפשרי בתוך מסגרת הזמן, לידע תיאורטי בסיסי בנושא אירועי חירום באש: מידע על האש כחומר פיזיקלי, תהליך הבעירה, וכדומה. מטרתו של ידע תיאורטי זה לספק לעובדים "תמונה מלאה" על הסיכון להתלקחות ואירוע דליקה. 

החלק השני הינו ההדרכה המעשית, והוא עיקר ההדרכה: כלים להתמודדות במקרה של אירוע חירום באש. 

במסגרת חלק זה, יינתן הסבר (מותאם ספציפית למבנה הארגון, כפי שנפרט בהמשך) לגבי יציאות החירום במבנה, הימלטות מאזור הבעירה, הימלטות מאזור של נוכחות עשן כבד. חשוב לציין, כמו שתיארנו קודם, שבמרבית אירועי הדליקה העשן הוא גורם הסיכון המרכזי. על כן יינתן דגש לחלק זה במסגרת ההדרכה. 

בנוסף, משום שבחלק מאירועי החירום עשוי לעלות צורך מיידי בכיבוי אש על ידי העובדים, ינתן הסבר לגבי שיטות כיבוי שונות והקשר שלהם ל"משולש האש" (השתלבות המרכיבים היוצרים בעירה – חום, חמצן, וחומר בעירה). העובדים יכירו את אמצעי המניעה והכיבוי המותקנים במקום העבודה, כמו מערכת גלאי העשן והאש, ומערכת הספרינקלרים (מערכת הממטירה מים במקרה הצורך). בנוסף להיכרות עם אמצעי כיבוי אלה, העובדים יונחו כיצד לעשות שימוש בכלי כיבוד ידניים, כמו מטפים – שמירת המרחקת הנדרש בעת שימוש במטף, הוצאת נכונה של ניצרה ועוד. 

תכנים אלה ואחרים, והכל בהתאמה לצורך הספציפי של הארגון, מועברים בהדרכותיו של יגאל שושן, יועץ מומחה לבטיחות באש. הניסיון הרב בהעברת הדרכות בטיחות מאפשר לו למצות את כל הנושאים הרלוונטיים במסגרת הזמן המצומצמת. ביתר פירוט, אלה הנושאים שיועברו במסגרת הדרכה מקיפה בת 60 דקות: 

 

  • מושגי יסוד בבטיחות באש
  • מהות האש, משולש האש
  • מוקדי סיכון עיקריים לפריצת אש
  • סוגי דליקות והתנהגות באש ובתוצריה
  • שימוש יעיל במערכות גילוי אש ועשן, עמדות כיבוי, מטפים, ספרינקלרים
  • שיטות כיבוי
  • נקיטת אמצעי זהירות בחשמל
  • דרכי מילוט
  • כיבוי אדם בוער

הדרכות כיבוי אש מותאמות אישית – המפתח להכנה מדויקת

לכל ארגון יש מאפיינים שונים, ובהתאם, דגשים שונים להיערכות בהקשר של אירוע דליקה. יציאות החירום ונתיבי הימלטות מאש ועשן משתנים בין בתי עסק (בהתאם למבנה), וכך גם הגורמים שעלולים לגרום להתלקחות: המיקום שלהם במבנה, רמת הסיכון, ועוד. המפתח להדרכת כיבוי אש איכותית הוא היכרות עם מאפיינים ייחודים אלה. הערכת סיכונים מותאמת לארגון, וכן התווית כלים להתמודדות איתם, תייצר אצל העובדים מוכנות אופטימלית לאירועי חירום באש. 

יגאל שושן – הדרכות בטיחות אש לעובדים בסטנדרט אחר 


בבחירה של יועץ בטיחות לאש לצרכי הדרכות בטיחות ניתן לחשוב על כמה שיקולים רלוונטיים: מקצועיות – רמת ההשכלה והניסיון הפרקטי, ובפרט בהדרכות בטיחות באש,  שירותיות – נכונות להגמיש ולהתאים בהתאם לצרכים של הארגון (אם במועד ובשעת ההדרכה, אם במיקום שלה), אנושיות – בסך הכל, הדרכת בטיחות אש נעשית לאנשים, ובמסגרת של הרצאה תוך שיתוף פעולה והתנסות. לכן, קיימת חשיבות רבה גם לאישיות שתבחרו לעבוד איתה. על כך ניתן ללמוד לא מעט מהמלצות של לקוחות קודמים. 

יגאל שושן, יועץ ומומחה לבטיחות באש, הוא ללא ספק הבחירה הנכונה ביותר עבורכם, בהתחשב בכל היבטים אלו. מהיבט המקצועיות, הוא בעל שלושים שנות ניסיון בשירותי הכבאות והצלה, במהלכן שימש במגוון תפקידים. כמו כן, במהלך השנים ביצע אינספור הדרכות בטיחות לארגונים שונים. עם השנים, יגאל נתן את שירותיו למגוון מרשים של לקוחות, ביניהם גופים ציבוריים כמו משטרת ישראל ועיריות שונות, וכן חברות פרטיות כמו דלתות פנדור ובליקר בייקרי. בהקשר זה, בראש העמוד הראשי באתר תוכלו להתרשם מהמלצות של לקוחות עבר, המעידים על חוויה חיובית ויחס הוגן ואדיב. 

לסיכום: אם אתם נדרשים לבצע הדרכות בטיחות באש לעובדים שלכם – תלכו על בטוח. צרו איתי קשר לפרטים נוספים. 

תוכן עניינים
יגאל שושן - יועץ בטיחות אש

קצת עלי...

שמי שושן יגאל, בעל 30 שנות ניסיון בשירותי הכבאות והצלה משנת 1990, במהלכן שימשתי במגוון תפקידים:
קצין כבאות והצלה , מפקח מניעת דליקות לבניה ועסקים, קצין חקירות , מדריך מוסמך בבית הספר לכבאות והצלה, קצין חומ"ס (חומרים מסוכנים) ועוד.
אשמח לתת שירות מקצועי והגון בכל תחום ייעוץ בטיחות באש, הכנת תיק שטח, הדרכות בטיחות אש למבנים ובתי עסקים ברחבי הארץ.

Facebook
WhatsApp
Telegram
מאמרים נוספים:
התקנת ‎⁨מערכות ספרינקלרים⁩

התקנת מערכות ספרינקלרים

מערכות ספרינקלרים משמשות אותנו במבנים פרטיים ותעשייתיים, ומאפשרות לשלוט ולנטרל את האש לפני שהלהבות מספיקות

סקר סיכונים

מה כולל סקר סיכונים?

סקר סיכונים נוגע באספקטים שונים : הערכת סיכונים הקשורים לחומרים הנמצאים במפעל. התאמת אמצעי כיבוי

חלק מלקוחותינו:
שאלות ותשובות:
  • ייעוץ כללי בנושאי כיבוי ובטיחות אש ומתן פתרונות כיבוי אש למשרדים, עסקים, מוסדות ורשתות.
  • טיפול בדרישות שירותי הכבאות , לקבלת רישיון עסק והיתר בנייה לפי הוראות נציב.
  • תכנון והכנה של תוכניות בטיחות אש למבנים חדשים וקיימים.
  • ייצוג וטיפול מול שירותי הכבאות ואחרים.
  • לגליזציה למבנים קיימים.
  • ליווי היזם והרשויות עד לסוף התהליך לקבלת טופס 4 וטופס 5 גמר.
  • ביצוע בדיקת אינטגרציה למערכות הכיבוי השונות למבנים ועסקים לפי דרישה.
  • תכנון הנדסי של מערכות אוטומטיות לגילוי ולכיבוי אש (מתזים, גלאי אש וכו').
  • כתיבה והכנת תיק שטח, תיק מפעל ועריכת סקרי סיכונים לבטיחות אש.
  • הדרכת עובדים ומוסדות ציבור ביצוע תרגילי כיבוי אש, תרחיש הימלטות ופינוי במקרה חירום.
הכנת תיק שטח הינה חיונית לשם קבלת אישור משירותי כבאות והצלה למבנה שלכם ולהמשך פעולתו של העסק, חברה או הארגון שלכם.
במסגרת הרפורמה של שירותי כבאות והצלה בישראל הוחלט שעסקים בעלי רמת סיכון אש נמוכה, לא יצטרכו לקבל אישורים מיוחדים של שירותי כבאות והצלה בכדי לקבל רישיון כיבוי אש לעסק. המטרה היא להקל על בעל העסק עם תהליך קבלת הרישיון לעסק ונובע מכך שזה יאפשר לשירותי כבאות והצלה להתמקד בבעלי עסקים עם רמת סיכון אש בינוניות וגבוהות אף יותר.
צרו איתי קשר ללא עלות