מהי החשיבות של חקירת דליקה?

מהי החשיבות של חקירת הדליקה?

במקרי אסון שונים, ישנה חשיבות לחקירת הגורמים והסיבות. כפי שבכוחות הביטחון ישנם חוקרים שצריכים להסיק מסקנות וכפי שישנם חוקרים שבודקים את נסיבות תאונות הדרכים בכביש, כך קיימים גם חוקרי שריפות. נסביר על משמעות עבודתו של חוקר דליקות, מתי צריכים אותו ולמה. בכל מקרה כזה מומלץ לפנות אל חוקר דליקות מיומן ומוסמך כיגאל שושן בעל ניסיון רב שנים בתחום.

מה בדיוק קרה ומה כדאי לעשות בעתיד

חוקר דליקות הינו מומחה בכיר בניתוח אירוע שריפה, זיהוי הגורמים, איתור מוקדי האש, איתור הגורמים הישירים והעקיפים ובמידת הצורך, שחזור האירוע. התובנות של החוקר אינן נדרשות לצורך מילוי הסקרנות האנושית. יש לכך מטרה חיונית, לדוגמא זיהוי האם מדובר בתוצאה של תאונה, האם הגורם האנושי מעורב, מה גרם לתקלה, האם מדובר בהצתה. מסקנות החקירה יכולות להוביל לקבלת החלטות אופרטיביות. לדוגמא, בניית העסק מחדש בצורה אחרת. נקיטת צעדים אחרים למניעת שריפות. התקנת דלתות אש נוספות או מחיצות אש. הכנסת מערכות לפינוי עשן בנקודות רלוונטיות ועוד.

תפקיד החוקר בבית המשפט

חוקר דליקות עשוי להיות מינוי של בית המשפט, מתוך מטרה לזהות ולברר כיצד ולמה קרתה השריפה והאם ניתן להצביע על התנהגות רשלנית או תקלה. חשוב לציין שלא רק בית המשפט יכול למנות חוקר דליקות בלתי תלוי. גם באופן פרטי ניתן לשכור את שירותיו של חוקר מסוג זה. לדוגמא, בעל בית או בעל עסק שנפתחה נגדם חקירה או הוגשה נגדם תביעה בבית המשפט רשאים להגיע עם דוח של מומחה מטעמם. מה שחשוב במקרה כזה זה לוודא שהחוקר הוא אכן מומחה, שיש לו את הכלים לבצע בדיקה מקיפה ושמסקנותיו יתקבלו כאובייקטיביות על ידי בית המשפט או גורמים אחרים.

חוקר הדליקות וביטוח שריפה

בעקבות חקירה של חוקר דליקות, ניתן לנקוט אמצעים פיזיים או חינוכיים, להפיץ תובנות בציבור וכן להדריך עובדים כיצד לפעול נכון במקרה שריפה או איך למנוע שריפה. אולם מעבר לזאת, החוקר עשוי לספק דוח מפורט או חוות דעת במקרה של חילוקי דעות בנושא הביטוח. לדוגמא, חברת ביטוח עשויה לדחות את התביעה של מבוטח, מתוך טענה שהשריפה נגמרה בגלל רשלנות שלו. דוח וחוות דעת של חוקר מוסמך יוכל לשמש ראיה חזקה מול חברת הביטוח. לכן פנו עוד היום ליגאל שושן יועץ כיבוי אש מומחה בתחום, קצין לשעבר בשירותי הכבאות.

תוכן עניינים
יגאל שושן - יועץ בטיחות אש

קצת עלי...

שמי שושן יגאל, בעל 30 שנות ניסיון בשירותי הכבאות והצלה משנת 1990, במהלכן שימשתי במגוון תפקידים:
קצין כבאות והצלה , מפקח מניעת דליקות לבניה ועסקים, קצין חקירות , מדריך מוסמך בבית הספר לכבאות והצלה, קצין חומ"ס (חומרים מסוכנים) ועוד.
אשמח לתת שירות מקצועי והגון בכל תחום ייעוץ בטיחות באש, הכנת תיק שטח, הדרכות בטיחות אש למבנים ובתי עסקים ברחבי הארץ.

Facebook
WhatsApp
Telegram
מאמרים נוספים:
הכנת תיק שטח כיבוי אש

תיק שטח לנהלי בטיחות אש – המדריך המלא לשנת 2023

תיק שטח (בטיחות באש) הוא אוגדן של מסמכים ופרטי מידע בעלי רלוונטיות לנושא בטיחות האש של מבנה, והוא מוגש לשירותי כבאות והצלה על פי חוק, מתוך מטרה לסייע לשירותי הכבאות לפעול באופן מיטבי במקרה של אירוע חירום במבנה.

תוכנית בטיחות אש

תוכנית בטיחות אש

מי מחויב בתוכנית בטיחות אש ? במהלך העשורים האחרונים, לצד נתונים מדאיגים על כמות השריפות

הכנת תיק שטח למבנה

חשיבותו של תיק שטח

מידע מקדים על המבנה הוא יתרון גדול המאפשר לשירותי הכיבוי לבצע את עבודתם ביעילות. אך

חלק מלקוחותינו:
שאלות ותשובות:
  • ייעוץ כללי בנושאי כיבוי ובטיחות אש ומתן פתרונות כיבוי אש למשרדים, עסקים, מוסדות ורשתות.
  • טיפול בדרישות שירותי הכבאות , לקבלת רישיון עסק והיתר בנייה לפי הוראות נציב.
  • תכנון והכנה של תוכניות בטיחות אש למבנים חדשים וקיימים.
  • ייצוג וטיפול מול שירותי הכבאות ואחרים.
  • לגליזציה למבנים קיימים.
  • ליווי היזם והרשויות עד לסוף התהליך לקבלת טופס 4 וטופס 5 גמר.
  • ביצוע בדיקת אינטגרציה למערכות הכיבוי השונות למבנים ועסקים לפי דרישה.
  • תכנון הנדסי של מערכות אוטומטיות לגילוי ולכיבוי אש (מתזים, גלאי אש וכו').
  • כתיבה והכנת תיק שטח, תיק מפעל ועריכת סקרי סיכונים לבטיחות אש.
  • הדרכת עובדים ומוסדות ציבור ביצוע תרגילי כיבוי אש, תרחיש הימלטות ופינוי במקרה חירום.
הכנת תיק שטח הינה חיונית לשם קבלת אישור משירותי כבאות והצלה למבנה שלכם ולהמשך פעולתו של העסק, חברה או הארגון שלכם.
במסגרת הרפורמה של שירותי כבאות והצלה בישראל הוחלט שעסקים בעלי רמת סיכון אש נמוכה, לא יצטרכו לקבל אישורים מיוחדים של שירותי כבאות והצלה בכדי לקבל רישיון כיבוי אש לעסק. המטרה היא להקל על בעל העסק עם תהליך קבלת הרישיון לעסק ונובע מכך שזה יאפשר לשירותי כבאות והצלה להתמקד בבעלי עסקים עם רמת סיכון אש בינוניות וגבוהות אף יותר.
צרו איתי קשר ללא עלות