בדיקות אינטגרציה, מי צריך ומי מבצע אותן?

בדיקות אינטגרציה - יועץ בטיחות אש

אש היא איום רציני, היא פוגעת לא רק ברכוש אלא גם בחיי אדם. לכן מוטלת עלינו האחריות לנקוט בכל אמצעי הזהירות על מנת למנוע פריצת שרפה, כמו גם להיות ערוכים למקרה שבו פורצת שרפה. זאת נעשה באמצעות מערכות כיבוי אש, אמצעי מילוט וכל מה שנדרש על פי התקנים. במידה ופורצת שרפה, מערכות אש תקינות העובדות באינטגרציה מלאה יכולות להציל חיי אדם. כשלים במערכות ובאינטגרציה ביניהן יכולים לגרום לאבדות בנפש. זוהי הסיבה מדוע אתם זקוקים לשירותיו של יועץ בטיחות אש/מהנדס בטיחות אש וביצוע בדיקות אינטגרציה למערכות כיבוי אש וחירום.

על פי החקיקה והתקנים, מבנים רבים, כמו למשל בתי מלון ומגדלי מגורים, נדרשים להתקין מערכות לבטיחות אש. האש היא סכנה גדולה לרכוש ולחיי אדם ולכן הנושא נלקח באופן רציני מאוד על ידי הרשויות. בהתאם לכך ישנם תקנים מחמירים בנושא. למזלנו ישנן גם טכנולוגיות רבות בהן אנו יכולים להשתמש על מנת למנוע שרפות, לגלות אותן בשלב מוקדם ולהתמודד איתן כאשר הן מתרחשות.

מבנים רבים מחויבים להתקין מערכות שונות הכוללות : מערכות גילוי אש הכוללות חיישנים מיוחדים; מערכות כיבוי אוטומטי כמו ספרינקלרים, מערכות על לחץ המבטיחות את פינוי העשן מנתיבי המילוט ועוד. מסיבה זו יש צורך במהנדס בטיחות הבודק עוד בשלב התכנוני מהם התנאים ההכרחיים לצורך היתרי בנייה, אישור אכלוס ורישוי עסקים.

אך הרשויות אינן מסתפקות אך ורק בהתקנת המערכות השונות. אלו הן מערכות מצילות חיים ואנו צריכים לוודא שהן עובדות כראוי. וכאשר אנו אומרים עובדות כראוי, אנו מדברים על האינטגרציה של המערכות השונות במצבי חירום. הבדיקה כוללת את סדר הפעולות לפי משטר הפעלות שנקבע. חשוב לנו שהמערכות יעבדו בצורה תקינה ובאינטגרציה מלאה, זאת על מנת לאפשר את נתיבי המילוט ועבודת הכבאים הנדרשים להגיע אל מוקד האש. מסיבה זו מבנים שונים נדרשים לבצע בדיקות אינטגרציה.

בדיקות אינטגרציה הן לא רק שלב בהליכי הרישוי, אלא בדיקות אותן צריך לבצע באופן שנתי. הן מבוצעות על ידי אנשי מקצוע שהוסמכו לכך. לאחר ביצוע הבדיקה יש לקבל אישור בכתב על ביצוע בדיקת אינטגרציה ותקינותה. האישור צריך להיות חתום על ידי מהנדס בטיחות אש מוסמך.

מי נדרש לבצע בדיקות אינטגרציה?

החקיקה והתקנות מגדירים את סוגי המבנים הזקוקים לבדיקת אינטגרציה שנתית:

* מוסדות חינוך.
* מפעלים ומבני תעשייה.
* מבני מסחר.
* מוסדות ציבור.
* בתי חולים ובתי אבות.
* בתי מלון.
* בנייני מגורים רבי קומות (מעל 29 מטר).

במידה ויש לכם ספק לגבי הדרישות התקפות לגבי המבנה, ניתן לפנות לרשות הכבאות או ליועץ בטיחות אש. ישנם תקנים התקפים לגבי המבנה וישנם גם תקנים לגבי המערכות השונות ומאפייניהן. על מנת לשמור על בטיחות השוהים במבנה ועל מנת להבטיח את תקינות המערכות וקבלת האישורים ללא עיכובים מיותרים – תמיד מומלץ לפנות לעזרה מקצועית של יועץ בטיחות. הוא איש המקצוע הבקיא בתקנים ובמערכות השונות.

בדיקות אינטגרציה - יועץ בטיחות אש

כיצד מבצעים בדיקת אינטגרציה?

במבנה ישנן מערכות בטיחות אש שונות, אשר הותקנו על ידי נותני שירותים שונים. לכן השלב הראשון הוא לבדוק את תקינות כל מערכת בנפרד באמצעות בודק מוסמך. יש צורך לקבל אישור בכתב על כל אחת מהמערכות בנפרד.

המערכות שנבדקות כוללות:
– מערכות גילוי אש ועשן
– מערכות כריזה.
– מגנטים לדלתות אש
– גנרטור חירום.
– לחצני חירום.
– מתזים ומשאבות.
– צופרים ונצנצים.
– מערכות על לחת בחדרי מדרגות.
– לוחות חשמל.
– תאורת חירום.
– מערכות שחרור עשן ומפוחים/חלונות לשחרור עשן.
– פתחי שחרור עשן קבועים ואוטומטיים.

אם התגלו פגמים באחת או יותר מהמערכות יש לבצע את התיקונים הדרושים על מנת להתקדם בתהליך.

השלב השני הוא קביעת משטר הפעלות. לצורך קביעת משטר הפעלות מהנדס בטיחות אש סוקר את המבנה. משטר ההפעלות צריך להתאים לדרישות המבנה ודרישות הכבאות (הוראת נציב 536 משטר הפעלות מערכות בטיחות אש – אינטגרציה). את התקנים המלאים תוכלו למצוא באתר האינטרנט של רשות הכיבוי וההצלה, קחו בחשבון שהם רשומים בשפה מקצועית.

בשלב השלישי, לאחר קביעת משטר הפעלות, מהנדס בטיחות אש בודק את המערכת ומוודא שאכן סדר הפעולות מתקיים בפועל. הבדיקה מתבצעת בהתאם לנהלים המקובלים ובסופה מופק דו“ח מסכם. במידה והכול תקין המהנדס מנפיק אישור חתום אותו ניתן להציג לרשות הכבאות. במידה והתגלו ליקויים במערכת יש לתקן אותם בטרם יינתן האישור.

יגאל שושן – הנדסת בטיחות אש

זקוקים לבדיקת אינטגרציה שנתית? יש לכם ספקות לגבי הדרישות? זקוקים לייעוץ והכוונה? אל תהססו לפנות אל יגאל שושן – הנדסת בטיחות אש. אנו מתמחים בנושא ואנו יכולים לסייע לכם בתכנון מערכות בטיחות אש בהתאם לתקנים, ביצוע בדיקות אינטגרציה והנפקת אישורים כנדרש בחוק.

אנו מספקים שירותים מקצועיים למבני מגורים ומבנים מסחריים, בנייני משרדים, חברות פרטיות, מפעלים ומחסנים, בתי מלון, מוסדות ציבור וכל מבנה הנדרש על פי חוק להתקין מערכות אש. השירותים ניתנים על ידי מהנדס אש מומחה.

תוכן עניינים
יגאל שושן - יועץ בטיחות אש

קצת עלי...

שמי שושן יגאל, בעל 30 שנות ניסיון בשירותי הכבאות והצלה משנת 1990, במהלכן שימשתי במגוון תפקידים:
קצין כבאות והצלה , מפקח מניעת דליקות לבניה ועסקים, קצין חקירות , מדריך מוסמך בבית הספר לכבאות והצלה, קצין חומ"ס (חומרים מסוכנים) ועוד.
אשמח לתת שירות מקצועי והגון בכל תחום ייעוץ בטיחות באש, הכנת תיק שטח, הדרכות בטיחות אש למבנים ובתי עסקים ברחבי הארץ.

Facebook
WhatsApp
Telegram
מאמרים נוספים:
תוכנית בטיחות אש

תוכנית בטיחות אש

מי מחויב בתוכנית בטיחות אש ? במהלך העשורים האחרונים, לצד נתונים מדאיגים על כמות השריפות

התקנת ‎⁨מערכות ספרינקלרים⁩

התקנת מערכות ספרינקלרים

מערכות ספרינקלרים משמשות אותנו במבנים פרטיים ותעשייתיים, ומאפשרות לשלוט ולנטרל את האש לפני שהלהבות מספיקות

הכנת תיק שטח כיבוי אש

תיק שטח לנהלי בטיחות אש – המדריך המלא לשנת 2023

תיק שטח (בטיחות באש) הוא אוגדן של מסמכים ופרטי מידע בעלי רלוונטיות לנושא בטיחות האש של מבנה, והוא מוגש לשירותי כבאות והצלה על פי חוק, מתוך מטרה לסייע לשירותי הכבאות לפעול באופן מיטבי במקרה של אירוע חירום במבנה.

סקר סיכונים

מה כולל סקר סיכונים?

סקר סיכונים נוגע באספקטים שונים : הערכת סיכונים הקשורים לחומרים הנמצאים במפעל. התאמת אמצעי כיבוי

חלק מלקוחותינו:
שאלות ותשובות:
  • ייעוץ כללי בנושאי כיבוי ובטיחות אש ומתן פתרונות כיבוי אש למשרדים, עסקים, מוסדות ורשתות.
  • טיפול בדרישות שירותי הכבאות , לקבלת רישיון עסק והיתר בנייה לפי הוראות נציב.
  • תכנון והכנה של תוכניות בטיחות אש למבנים חדשים וקיימים.
  • ייצוג וטיפול מול שירותי הכבאות ואחרים.
  • לגליזציה למבנים קיימים.
  • ליווי היזם והרשויות עד לסוף התהליך לקבלת טופס 4 וטופס 5 גמר.
  • ביצוע בדיקת אינטגרציה למערכות הכיבוי השונות למבנים ועסקים לפי דרישה.
  • תכנון הנדסי של מערכות אוטומטיות לגילוי ולכיבוי אש (מתזים, גלאי אש וכו').
  • כתיבה והכנת תיק שטח, תיק מפעל ועריכת סקרי סיכונים לבטיחות אש.
  • הדרכת עובדים ומוסדות ציבור ביצוע תרגילי כיבוי אש, תרחיש הימלטות ופינוי במקרה חירום.
הכנת תיק שטח הינה חיונית לשם קבלת אישור משירותי כבאות והצלה למבנה שלכם ולהמשך פעולתו של העסק, חברה או הארגון שלכם.
במסגרת הרפורמה של שירותי כבאות והצלה בישראל הוחלט שעסקים בעלי רמת סיכון אש נמוכה, לא יצטרכו לקבל אישורים מיוחדים של שירותי כבאות והצלה בכדי לקבל רישיון כיבוי אש לעסק. המטרה היא להקל על בעל העסק עם תהליך קבלת הרישיון לעסק ונובע מכך שזה יאפשר לשירותי כבאות והצלה להתמקד בבעלי עסקים עם רמת סיכון אש בינוניות וגבוהות אף יותר.
צרו איתי קשר ללא עלות