תוכנית בטיחות אש

תוכנית בטיחות אש

מי מחויב בתוכנית בטיחות אש ?

במהלך העשורים האחרונים, לצד נתונים מדאיגים על כמות השריפות המתרחשות מדי שנה בארץ ובעולם ,לאור הבעייתיות של מבנים רבים, במיוחד במשרדים ועסקים שבהם ריכוז גדול של התקהלות בבניין או בעסקים בעלי סיכון  ומטען אש בנוסף העסקים המחזיקים חומרים מסוכנים. לפיכך עודכנו בשנת 2008 תקנות חוק התכנון והבנייה תש"ל-1970, תיקון מספר 3, אשר קובע כי כל בניין מחויב בתוכנית לניהול בטיחות אש כדי למזער ככל הניתן את הסיכון  לשריפה ולאפשר לכל הנמצאים במבנה להתפנות אופן בטוח כמו גם להיות ערוכים נכון למקרה של מצב חירום. התקנה מחייבת ליישם את לשון הנספח עבור כל מבנה, יש להגיש נספח בטיחות אש המפרט את האלמנטים הבטיחותיים המתייחסים לבניין בהתאם לכללי בטיחות אש. את תוכנית  בטיחות אש מחויבים להגיש מבנים אלו :

  • בניה חדשה
  • תוספות בניה
  • שינויים משמעותיים במפעל.
  • שינוי ייעוד המבנה
  • שינוי תהליך במפעל המצריך שינוי בהקצאה של אזורים מסוימים במפעל.
  • עסקים למיניהם .
  • מבני ציבור.
  • מבני התקהלות.
  • מבנה מוסדות חינוך.

ראו גם תוכנית בטיחות אש לדוגמה בקישור הבא: לחץ כאן

תוכנית הבטיחות הכרחית עבור כל מבנה אשר שנמצא בתהליך תכנון או זה הנמצא בשיפוץ או שינוי מבני. מוסדות המחויבים בהכנת תוכנית בטיחות אש במקום העבודה כוללים את המקומות והתחומים הבאים:

  • בעסק פועלים למעלה מחמישים עובדים במקומות עבודה בארץ וכפופים לצווי בטיחות.
  • מפעלים בתחום החקלאות, המעסיקים למעלה מחמישים עובדים.
  • אתרי בנייה המעסיקים יותר ממאה עובדים.
  • בתי חולים, מתקנים רפואיים או סיעודיים
  • אוניברסיטאות ומכללות
  • מכוני מחקר
  • בתי מלון
  • מרכזי קניות כמו קניונים
  • שדות תעופה, חברות תעופה
  • רשויות מקומיות
  • תאגידים המספקים שירותי תברואה ומים לרשויות המקומיות

בתוכנית הבטיחות  יהיו מצוינים דרכי הפינוי והמילוט,  אמצעי הכיבוי  גילוי אש ועוד . בעלים של כל מבנה, בין אם תעשייתי  מסחרי או פרטי, מחויב  להגיש את כל המסמכים הרלוונטיים בהתאם לאופי ושימוש המבנה. לאחר השלמת התכנון, יש לפנות אל יועץ  בטיחות אש מוסמך שיאשר את התוכנית. לאחר אישור יועץ בטיחות אש יש להתחיל בתכנון מוקדם ותהליך הבנייה יש לבצע בהתאם ליישום האמצעים, כמו אמצעי הכיבוי ובטיחות האש במבנה יבוצעו בהתאם לתקנים המחייבים הרלוונטיים. לאחר ביצוע התוכנית כמתוכנן, יש לבקש מיועץ  בטיחות האש להגיש בדיקה מקדימה למבנה. לאחר מכן יאושר המבנה בהתאם לביצוע התקין.

לאחר שלב הבנייה יש להציב ציוד לכיבוי אש ומניעה בכל הבניין על פי תוכנית הבטיחות ונספח האמצעים . כך, כל עסק בתנאים ובקריטריונים המגדירים מהו עסק, למשל: התקנת גלאי עשן, עמדות כיבוי  כיבוי אש ומטפים בנקודות אסטרטגיות, ברזים לאספקת מים ועוד. יתרה מכך, על בעלי ארגונים ומפעלים לשכור את שירותיו של יועץ  בטיחות אש להכנת תוכנית בטיחות אש לעסק. תוכנית זו צריכה להוות מדריך לבעל העסק כיצד למנוע אירועי שריפה ואף להציל חיים ולמזער הוצאות ברכוש , לא להתקיים רק "לצורך אישור". לאחר קבלת תוכנית  בטיחות אש , על בעל העסק לפעול לפיה ולהעביר את המידע לממונים עליו. עליו לשלוח את עובדיו להדרכות בטיחות אש ולקבוע כיצד ובאילו אמצעים הוא ייעזר על מנת להפחית את הסבירות לשריפה ולמזער פציעות אפשריות בשריפה בעתיד. תוכנית בטיחות אש היא לא משהו שצריך להקל בו ראש וכל בעל עסק צריך לקחת אותה ברצינות. טיפול נכון בתיק בטיחות האש יכול להבטיח תנאי עבודה בטוחים, וגם במקרים מסוימים הדרכה נכונה יכולה למנוע לחלוטין שריפות ולהציל חיים במקרה של שריפה.

שריפות עלולות לגרום לפציעות  ואף למוות, ולכן קיום תוכנית לניהול בטיחות אש  מפני שריפות שנכתבה על ידי יועץ  בטיחות אש בעל ניסיון מעשי בתחום יכולה לסייע רבות בהצלת חיים ובמזעור נזקים ברגע האמת. באמצעות תוכנית בטיחות אש חוקית, ניתן להגדיר בזמן אמת נהלי בטיחות וקודי התנהגות ולהשתמש בהם להכשרת פועלי בניין בבטיחות אש. כמו כן, התוכנית ניתנת לשירותי הכבאות וההצלה הפועלים באזור בו נמצא המבנה, וכך בזמן אמת יש לצוותי הכבאות וההצלה תוכנית מפורטת של שטח המבנה וכיצד הוא מחולק, וכך התוכנית עוזרת להם להבין את הבעיות שעומדות בפניהם בשעת חירום.

"הוראות חובה" מתוך תוכנית בטיחות אש ונספח אמצעים

תוכנית בטיחות אש  הינה אבן דרך משמעותית בניהול בטיחות במקומות העבודה. תוכנית זו מפרטת את מושגים מנחים ואת המערך הפורמלי בעולם הבטיחות וניהול הסכנות למניעת שריפות במקומות העבודה. כאשר התקנות הללו מעוגנת בחוק.

שריפות הן בדרך כלל בלתי צפויות ויכולות להיות הרסניות. חיוני לקיים תוכנית לניהול בטיחות אש. תוכנית מקיפה לא רק מספקת מידע לגבי הנהלים שיש לנקוט במקרה חירום, אלא גם מיידעת את כל הנוכחים במבנה על מחויבותכם לבטיחותם.

נדרשת תוכנית בטיחות אש לציון ייעודו של מבנה או עסק, לרבות שרטוט של חלוקת המבנה לאזורים. התוכנית צריכה לכלול גם תיאור מפורט של דרכי הכניסה והיציאה מהמבנה, לרבות דרכי מילוט למקרה חירום. כמו כן, על תוכנית בטיחות אש   להציג פתרונות מעשיים לאיתור וכיבוי שריפה, לרבות תכנון מערכות גילוי וכיבוי אש וכן מידע אודות הרכב ציוד כיבוי האש הנמצא בשטח המבנה ומיקום הציוד, מידע. לגבי מקום ההצתה. מערכות וברזי כיבוי וחלקים על אלמנטים מיוחדים עמידים באש הנדרשים להיות בשטח המבנה, לרבות דלתות חירום אש, דלתות עשן, פתחי אוורור ועוד.

תוכנית בטיחות אש שלכם צריכה להדגיש את נהלי החירום שיש להשתמש בהם במקרה של שריפה, כולל הפעלת אזעקה, הזעקת כוחות הכיבוי  ופינוי הלכודים  הנמצאים במבנה. כל העובדים והמנהלים צריכים להיות מודעים לתוכנית ובעלי הכשרה נכונה על הנהלים הקיימים. הזמן ללמוד נהלי בטיחות הוא לא בזמן חירום, אלא בזמן הדרכות מסודרות המועברות על ידי יועץ  בטיחות אש.

רכיבי התוכנית לניהול בטיחות אש צריכים לכלול סעיפים עיקריים כמו:

  • מינוי וארגון של צוות פיקוח ייעודי לפי תפקיד, עם חובות ואחריות קשורות בשעת חירום.
  • הנחיות לנמצאים במבנה ולצוות על שיטות מניעת שריפה ומה לעשות במקרה של שריפה.
  • שיטת הכשרת צוותי פיקוח למקרי חירום שריפות.
  • שיטות ותדירות ביצוע תרגילי כיבוי אש.
  • שליטה בסכנות אש בכל הבניין.
  • הכרת המבנה בזמן חירום וצמצום זמן טיפול קריטי בעת האירוע.
  • נהלי תחזוקה מפורטים למערכות מיגון אש ומתקני מבנה.
  • זיהוי אמצעי בטיחות אש חלופיים במקרה של השבתה זמנית של ציוד או מערכות מיגון אש כך שניתן יהיה למקסם את בטיחות השוהים במבנה.
  • תוכניות קומה הכוללות את סוג, מיקום ותפעול של מערכות הגנה מפני אש, גישה לכיבוי אש ולכל מתקני היציאה.
  • הנחיות מפורטות לצוות המפקח על השימוש בכל ציוד חירום, כגון מערכת התקשורת הקולית, מערכת גילוי האש, מערכת בקרת עשן או מערכת אספקת חשמל לשעת חירום.
  • נהלי שימוש במעליות ופינוי עובדים הזקוקים לסיוע מיוחד.
  • קביעת נהלים לסיוע למכבי האש בגישה למבנה ואיתור השריפה. עבור מתקנים גדולים, מומלץ לפרסם בכל קומה תוכניות קומה המציגות את מיקומי היציאה.

תוכנית בטיחות אש מקצועית חייבת להיערך על ידי יועץ בטיחות אש מוסמך, ולהיות מוגשת לאישור שירותי הכבאות וההצלה, כדי לאפשר להם את הגישה המהירה והבטוחה ביותר לפינוי האנשים בבטחה מתוך המבנה במקרה של שריפה. מבני משרדים, מסחר או תעשייה חייבים ברישיון עסק. כדי לקבל רישיון עסק, על בעליהם להגיש לשירותי הכבאות וההצלה תוכנית בטיחות אש.

תוכן עניינים
יגאל שושן - יועץ בטיחות אש

קצת עלי...

שמי שושן יגאל, בעל 30 שנות ניסיון בשירותי הכבאות והצלה משנת 1990, במהלכן שימשתי במגוון תפקידים:
קצין כבאות והצלה , מפקח מניעת דליקות לבניה ועסקים, קצין חקירות , מדריך מוסמך בבית הספר לכבאות והצלה, קצין חומ"ס (חומרים מסוכנים) ועוד.
אשמח לתת שירות מקצועי והגון בכל תחום ייעוץ בטיחות באש, הכנת תיק שטח, הדרכות בטיחות אש למבנים ובתי עסקים ברחבי הארץ.

Facebook
WhatsApp
Telegram
מאמרים נוספים:
הדרכות כיבוי אש לעובדים

הדרכות כיבוי אש לעובדים – למה זה חשוב?

תדמיינו לכם מצב שבו פורצת שריפה בעסק או בארגון שלכם – העובדים אשר נמצאים בשטח הם אלה האמורים לספק את המענה הראשוני במקרה של שריפה, עד הגעת צוותי ההצלה והבטחון.
זוהי הסיבה שבגללה הדרכות כיבוי אש לעובדים זוהי חובה ולא רשות מנקודת המבט שלכם כמעסיקים.
אם העובדים לא יהיו מתורגלים ולא יידעו לבצע את המענה הראשוני, כיצד לפעול ומה עליהם לעשות –  המצב עשוי להידרדר ואף להיות חמור ומסוכן מאוד.

הכנת תיק שטח כיבוי אש

תיק שטח לנהלי בטיחות אש – המדריך המלא לשנת 2023

תיק שטח (בטיחות באש) הוא אוגדן של מסמכים ופרטי מידע בעלי רלוונטיות לנושא בטיחות האש של מבנה, והוא מוגש לשירותי כבאות והצלה על פי חוק, מתוך מטרה לסייע לשירותי הכבאות לפעול באופן מיטבי במקרה של אירוע חירום במבנה.

חלק מלקוחותינו:
שאלות ותשובות:
בניה חדשה תוספות בניה שינויים משמעותיים במפעל. שינוי ייעוד המבנה שינוי תהליך במפעל המצריך שינוי בהקצאה של אזורים מסוימים במפעל. עסקים למיניהם . מבני ציבור. מבני התקהלות. מבנה מוסדות חינוך.
תוכנית בטיחות אש  הינה אבן דרך משמעותית בניהול בטיחות במקומות העבודה. תוכנית זו מפרטת את מושגים מנחים ואת המערך הפורמלי בעולם הבטיחות וניהול הסכנות למניעת שריפות במקומות העבודה. כאשר התקנות הללו מעוגנת בחוק.
בעסק פועלים למעלה מחמישים עובדים במקומות עבודה בארץ וכפופים לצווי בטיחות. מפעלים בתחום החקלאות, המעסיקים למעלה מחמישים עובדים. אתרי בנייה המעסיקים יותר ממאה עובדים. בתי חולים, מתקנים רפואיים או סיעודיים אוניברסיטאות ומכללות מכוני מחקר בתי מלון מרכזי קניות כמו קניונים שדות תעופה, חברות תעופה רשויות מקומיות תאגידים המספקים שירותי תברואה ומים לרשויות המקומיות
צרו איתי קשר ללא עלות