יועץ בטיחות אש לעסק 

יועץ בטיחות אש לעסק

הבטחת בטיחות האש כרוכה בביקורת מקצועית של יועץ בטיחות אש לעסק.
ההליך מתבצע במטרה לנתח מתקני ייצור ועסקים תוך הערכת סיכוני שריפה ומתן המלצות להימנעות, ביטול והשתלטות על האש במידה וקרתה שריפה.
ביקור של יועץ בטיחות אש לעסק, נחוץ כדי לעמוד בחקיקה הנוכחית, ולהימנע מהאפשרות לקבל קנסות חמורים, כמו גם להגן על הנכסים המהותיים של החברה, הבריאות והחיים של העובדים.

בדיקות לא צפויות של פיקוח כבאות האש טומנות בחובן אחריות מנהלית, אך שריפה עלולה להרוס הכל ללא אפשרות חזרה, ולקחת חייהם של מאות אנשים. ההפסדים שנגרמים במצבים כאלה אינם תואמים את התשלום עבור שירותיו של יועץ בטיחות אש לעסק. הוא יספק את כל המסמכים הדרושים, תוכניות פינוי, המלצות על התקנת ציוד מיגון ורכישת מערכות כיבוי הרלוונטיות למבנה, אשר יפחיתו משמעותית את הסיכון לשריפה ויפחיתו למעשה את ההשלכות שלהם לאפס.

תפקידו של יועץ בטיחות אש לעסק 

תפקידו של יועץ בטיחות אש לעסק הוא להקים ולפתח מערך הנחיות לכל מבנה ומבנה של עסק בנפרד. לדוגמא, בית חולים עירוני כולל מספר מבנים: בית חולים, מרפאה, מעבדה, דוכן אבטחה, מחסן, מוסך, יחידת הסעדה, חדר חמצן וכו'. במקרה זה, ההוראה היא לכתוב ולהקים מערך לכיבוי אש בנפרד עבור כל בניין שצוין, ולא עבור הנכס (בית חולים) באופן כללי.

האם יכולות להיות אותן הנחיות למוסך ולבית החולים? גם אדם שרחוק מבעיות בטיחות אש יבין שהדרישות לבניין בו מאוחסנות מכוניות בקושי יכולות להיות זהות (כלומר, אוניברסליות) לדרישות לבניין בו נמצאים חולים מסביב לשעון. וזה בהחלט צודק, גישה אוניברסלית אינה ישימה כאן. סכנת השריפה של מוסך או מחסן שונה באופן ניכר מסכנת השריפה של אותו בית חולים. בהתאם לכך, דרישות בטיחות אש הנכתבות על ידי יועץ בטיחות אש לעסק, שונות לכל מבנה ומבנה, ויש לקבוע אותן בהוראות. 

ההנחיות בדבר אמצעי בטיחות אש, אותן כותב יועץ בטיחות אש לעסק, צריכות לשקף את הנושאים הבאים: 

  • נוהל הגישה של מכבי האש למתקני הגנה (רצפות, קירוי (חיפוי) ואחרים); 
  • אמצעים להבטחת בטיחות האש של תהליכים טכנולוגיים במהלך הפעלת הציוד וייצור עבודה מסוכנת אש; 
  • נוהל, תקנים לאחסון והובלה של חומרים מסוכנים, דליקים או בעלי סכנת פיצוץ; 
  • הכמות המותרת של חומרי גלם, מוצרים מוגמרים למחצה ומוצרים מוגמרים הממוקמים במקום בכל פעם; 
  • להגדיר קריאות של מכשירי בקרה ומדידה (מדדי לחץ, מדי חום ואחרים), סטיות מהן עלולות לגרום לשריפה או פיצוץ; 
  • חובות ופעולות עובדים במקרה של שריפה, לרבות בעת הזמנת מכבי האש, פתיחה וחסימה של דלתות, וכן ניפוי מכשירים נוספים המונעים פינוי חופשי של אנשים, השבתת חירום של ציוד; 
  • חובות ופעולות העובדים בעת כיבוי ציוד אוורור וחשמל (כולל במקרה של שריפה ובתום יום העבודה), שימוש בציוד כיבוי אש ואוטומציה, פינוי חומרים דליקים; 
  • מספר המותר (מוגבל) של אנשים שיכולים להיות בו זמנית באובייקט. 

ברור שהדרישות המפורטות מרמזות על גישה אינדיבידואלית לפיתוח של כל הוראה ספציפית, שכן כפי שכבר נאמר, גישה אוניברסלית אינה אפשרית בעת התאמת מערך הנחיות לכיבוי אש.

הקמת מערך ארגוני לכיבוי אש 

במהלך הקמת מערך ארגוני לכיבוי אש במבנה יש צורך בדרישה של יועץ בטיחות אש לעסק כדי למנות אחראי לבטיחות אש במפעל. קצין בטיחות האש הוא האחראי לעמידה בדרישות מכבי האש להבטחת בטיחות האש של העובדים ורכוש החברה.

כברירת מחדל, ראש החברה אחראי על בטיחות האש, אלא אם כן נבחר עובד אחר לתפקיד זה. לא ניתן לחייב עובד באחריות לבטיחות ללא הסכמתו וכן ללא רמת הכשרה מיוחדת ומתאימה הניתנת על ידי יועץ בטיחות אש לעסק.

אישור כיבוי אש 

קבלת אישור כיבוי אש על ידי שירותי ההצלה והכבאות, יהיה אחד הצעדים הראשונים שעליכם לנקוט בטרם יינתן לכם רישיון העסק. יועץ בטיחות אש לעסק עוזר לכם לקבל את האישור המיוחל על ידי בדיקה כי המבנה שלכם עומד בכל תקני הבטיחות, ייעוץ לגבי מערכת כיבוי אש מתאימה, הרכבת מערך הנחיות ומערך ארגוני לכיבוי אש בעסק. כמו כן, לצורך קבלת האישור יש צורך לערוך הדרכות בטיחות אש לכל השוהים במבנה, להרכיב תיק שטח מפורט העומד בכל הסעיפים החשובים אותם דורשים מכבי האש, וגם כאן אתם זקוקים לשירותיו המקצועיים של יועץ בטיחות אש לעסק.

הכנת תיק שטח 

לכל עסק צריך להיות תיעוד חובה המסדיר את פעילותו הפנימית בהיבט הקשר לבטיחות אש. הכנת תיק שטח על ידי יועץ בטיחות אש לעסק משמש להסדרת עבודת הניהול, קובע את ההליך והתנאים לעמידה בכל התקנים הדרושים ומפותח בהתאם לדרישות החקיקה הנוכחית. 

ישנה רשימה מסודרת של מסמכים בסיסיים הכלולים בתיק שטח הדרושים לעמידה בנורמות החקיקה, אחרת החברה תעמוד בפני קנסות. 

בהתאם לסעיף 3 לצו הנציב מס' 503, הצורך במסירת תיק שטח הנכתב על ידי יועץ בטיחות אש לעסק, לשירותי הכבאות הינה חובה במקרים הבאים:

אם מדובר בבניינים רבי קומות, אז הדרישה מתייחסת למבנים אשר גובהם יותר מ-29 מטרים.

כמו כן מדובר במבנים המשמשים לאחד מהעיסוקים הבאים (המפורטים בנספח א' לצו הנציב מס' 503):

  • אולמות שמחה, בשטח מקורה של למעלה מ-750 מ"ר, כאשר הם חלק מהבניין.
  • אצטדיונים ואולמות ספורט עם קיבולת של יותר מ-1000 מושבים.
  • בנקים – בניינים בני 2 קומות ומעלה בשטח של יותר מ-1000 מ"ר.
  • בתי אבות – 50 מיטות ומעלה.
  • בתי מלון ופנימיות בעלי יותר מ-35 מקומות.
  • מבני תעשייה, מבני מסחר וקמעונאות ששטחם עולה על 2000 מ"ר.
  • בתי קולנוע, אולמות כנסים, תיאטראות, מפעלי בידור בהתאם לכללי שירות הכבאות, ששטחו עולה על 1000 מ"ר.
  • בנייני משרדים בשטח של יותר מ-2000 מ"ר או עם 4 קומות ומעלה.
  • מבני מוזיאון, ששטחם עולה על 1000 מ"ר.
  • מרכז קניות וסופרמרקטים בשטח של יותר מ-2000 מ"ר או עם 4 קומות ומעלה.
  • מסוף נוסעים של תחבורה ציבורית (לדוגמה: תחנה מרכזית, תחנת רכבת), ששטחו עולה על 5000 מ"ר.
  • אוניברסיטאות ומכללות
  • בתי חולים ומתקני בריאות גדולים מ-500 מ"ר
  • כפרי נוער

לפי הוראת נציב 503, תיק השטח יכלול את הדברים הבאים: 

  • מידע על מבנה
  • תיאור סביבת הבניין
  • תיאור מערכות אספקת מים ואמצעי גילוי וכיבוי שריפה במבנה
  • תיאור מפורט של המבנה
  • מערכת חשמל בבניין
  • מערכת פינוי מבנים
  • תוכניות הנדסיות וצילומים
  • הערכת סיכונים
  • מידע מפורט על הפעולות שיש לבצע בעת אירוע/תקלה במבנה

הכנת תיק מפעל 

תיק מפעל הוא תיקייה מאורגנת של מסמכים המאחסנת את דרכי הפעולה וכל הנתונים הנחוצים, אשר מסבירים כיצד יש לפעול בשעת חירום, למשל מבחינת דרכי מילוט ופינוי מהמבנה או שיתופי פעולה עם רשויות שונות. יחד עם זאת, הקובץ מכיל נתונים סובייקטיביים לכל מפעל ומפעל: מנקודות פינוי, דרך מאפייני תשתיות החשמל והמים ועד למיקום חומרים מסוכנים במפעלים.

תקנות רישוי עסקים קובעות כי על כל בעל עסק להכין תיק לטיפול בשיבושים ובאירועים שעלולים להתרחש עקב העבודה. כמו כן, התקנה קובעת כי יש לפעול על פי מה שמצוין בתיק רק על רקע סיכון לכל סוגי התקלות, לרבות הפעלת המתקן על סף סכנה לאדם ולסביבה.

סקר סיכונים 

עריכת סקר סיכונים לבטיחות אש היא חישוב מידת סכנת האש של מבנה, תוך השוואה עם מדדים סטנדרטיים. סקר סיכונים לבטיחות אש הוא מדד להתרחשות מצבים אפשריים של סיכון אש הכרוכים בפגיעה בבריאות וברכוש. מידת הסיכון למבנים מסוגים שונים היא שונה, שכן היא תלויה במדדים הבאים:

  • המטרה הפונקציונלית והפרמטרים של הבניין;
  • מספר העובדים, המבקרים והתושבים;
  • הרכב, סוג, פרמטרים של חומרי בניין ומבנים של המתקן;
  • נוכחות וסוג מערכות אזהרה, כיבוי, אזעקה;
  • ממיקום הבניין.

במילים פשוטות, סקר סיכונים לבטיחות האש מאפשר לקבוע מראש את התדירות הנורמטיבית של שריפות או מצבי שריפה אחרים. אם הסתברות זו גבוהה מהסטנדרטים לפי החוק, בעל העסק צריך לפתח אמצעי אבטחה נוספים, להתקין או לשדרג ציוד מיוחד. זה לא משנה אם המבנה באמת יתלקח אי פעם. הערכת סיכוני אש נותנת מושג לגבי המידתיות של אמצעי ההגנה ומידת האיומים, הסיכונים והסכנות לגבי כך.

הדרכות בטיחות אש 

בנוסף להנחיות, תיק המסמכים של בטיחות אש כולל תוכניות הדרכות בטיחות אש ראשוני במקום העבודה. התוכנית של תדריך בטיחות אש אשר נוצרת על ידי יועץ בטיחות אש לעסק, צריכה לחשוף מידע כללי על הפרטים הספציפיים של סכנת השריפה של עצמים הכוללים בניינים, מבנים, כלי רכב, מכונות, מתקנים טכנולוגיים, ציוד ועוד של הארגון והטריטוריה הסובבת אותו. התוכנית של הדרכות בטיחות אש במקום העבודה צריכה לשקף את תכונות הפעולה של מערכות התרעה ובקרת פינוי במקרה של שריפה ומערכות הגנה אוטומטיות אחרות. המאפיינים המפורטים הינם אינדיבידואליים עבור כל מבנה, וגם כאן גישה אוניברסלית אינה ישימה. 

תוכן עניינים
יגאל שושן - יועץ בטיחות אש

קצת עלי...

שמי שושן יגאל, בעל 30 שנות ניסיון בשירותי הכבאות והצלה משנת 1990, במהלכן שימשתי במגוון תפקידים:
קצין כבאות והצלה , מפקח מניעת דליקות לבניה ועסקים, קצין חקירות , מדריך מוסמך בבית הספר לכבאות והצלה, קצין חומ"ס (חומרים מסוכנים) ועוד.
אשמח לתת שירות מקצועי והגון בכל תחום ייעוץ בטיחות באש, הכנת תיק שטח, הדרכות בטיחות אש למבנים ובתי עסקים ברחבי הארץ.

Facebook
WhatsApp
Telegram
מאמרים נוספים:
תוכנית בטיחות אש

תוכנית בטיחות אש

מי מחויב בתוכנית בטיחות אש ? במהלך העשורים האחרונים, לצד נתונים מדאיגים על כמות השריפות

תוכנית בטיחות אש לדוגמה

תוכנית בטיחות אש לדוגמה

תוכנית ניהול בטיחות אש מתווה את ההסדרים ליישום, בקרה, פיקוח ובדיקה של תקני בטיחות אש וכן הבטחת שמירה על התקנים. התוכנית מספקת תיאור של ההסדרים לניהול בטיחות אש בצורה יעילה למניעת התרחשות שריפה, ובמידה ותפרוץ שריפה, להגנה על רכוש ואנשים כאחד. התוכנית צריכה לפרט את הארגון, התכנון, הניטור, הבקרה והסקירה של אמצעי בטיחות האש וההוראות במקום.

חלק מלקוחותינו:
שאלות ותשובות:
  • ייעוץ כללי בנושאי כיבוי ובטיחות אש ומתן פתרונות כיבוי אש למשרדים, עסקים, מוסדות ורשתות.
  • טיפול בדרישות שירותי הכבאות , לקבלת רישיון עסק והיתר בנייה לפי הוראות נציב.
  • תכנון והכנה של תוכניות בטיחות אש למבנים חדשים וקיימים.
  • ייצוג וטיפול מול שירותי הכבאות ואחרים.
  • לגליזציה למבנים קיימים.
  • ליווי היזם והרשויות עד לסוף התהליך לקבלת טופס 4 וטופס 5 גמר.
  • ביצוע בדיקת אינטגרציה למערכות הכיבוי השונות למבנים ועסקים לפי דרישה.
  • תכנון הנדסי של מערכות אוטומטיות לגילוי ולכיבוי אש (מתזים, גלאי אש וכו').
  • כתיבה והכנת תיק שטח, תיק מפעל ועריכת סקרי סיכונים לבטיחות אש.
  • הדרכת עובדים ומוסדות ציבור ביצוע תרגילי כיבוי אש, תרחיש הימלטות ופינוי במקרה חירום.
הכנת תיק שטח הינה חיונית לשם קבלת אישור משירותי כבאות והצלה למבנה שלכם ולהמשך פעולתו של העסק, חברה או הארגון שלכם.
במסגרת הרפורמה של שירותי כבאות והצלה בישראל הוחלט שעסקים בעלי רמת סיכון אש נמוכה, לא יצטרכו לקבל אישורים מיוחדים של שירותי כבאות והצלה בכדי לקבל רישיון כיבוי אש לעסק. המטרה היא להקל על בעל העסק עם תהליך קבלת הרישיון לעסק ונובע מכך שזה יאפשר לשירותי כבאות והצלה להתמקד בבעלי עסקים עם רמת סיכון אש בינוניות וגבוהות אף יותר.
צרו איתי קשר ללא עלות