תיק שטח לדוגמה – מידע רלוונטי

תיק שטח לדוגמה

תיק שטח הוא למעשה קובץ של כל המסמכים, האישורים הצילומים וכו של הבניין המנוהל על ידי ארגון או עסק. בקובץ זה ניתן יהיה למצוא את המאפיינים העיקריים של המבנה וסביבתו וכן פירוט האמצעים השונים הדרושים למענה מהיר למקרי חירום מסוגים שונים. יצירת תיק השטח נדרש על פי חוק במגוון רחב של מבנים ומוסדות, ועל מנת ליצור אותו בצורה המדויקת ביותר, חשוב לפנות אל איש מקצוע, קצין כיבוי בעל ניסיון של שנים בענף הכבאות וההצלה.

מי נדרש להכין ולהחזיק תיק שטח על פי חוק?

הכנת תיק שטח שכולל את כל הפרטים הנחוצים על פי חוק היא חובה לפחות לחלק מהבניינים המסחריים השונים המשמשים אותנו בארץ.
ישנם קריטריונים מדויקים הקובעים אילו מבנים נכנסים לתיק שטח ואיזה סוגי מבנים לא, ועל מנת לבדוק אם בניין נכלל בהגדרות אלו.
יש לעמוד בקריטריונים אלו המפורסמים על ידי הרשויות מטעם המדינה. באופן כללי, אפשר לומר שמבנים הנפרסים על שטחים גדולים ומרווחים וכן מבנים מורכבים מבחינת בנייה, הנכסים השונים שבנויים על השטחים הללו או מערכותיהם השונות נדרשים להחזיק בתיק שטח.

לדוגמה, אולמות אירועים שונים ששטחם עולה על שבע מאות וחמישים מ"ר, אולמות העוסקים בספורט ואצטדיונים, בתי אירוח ומלונות עם יותר משלושים וחמישה מקומות.
כלומר, מסוגלים להכיל יותר מ-35 אורחים בו זמנית, קניונים ומרכזי חנויות גדולים, מוסדות רפואה שונים כולל בי חולים ועוד – כל המוסדות הללו מחויבים לנהל תיק שטח מקצועי.

העסקים הנדרשים נהל תיק שטח מקצועי לרוב מקבלים דרישה מפורטת בנושא.
דרישה זו מתקבלת הן בערכאת הערעור במידה ואין התנגדות במסגרת הליך היתר בנייה, או לחילופין בבנייני משרדים מסחריים או ישנים, הדרישה נשלחת לאחר בדיקת גורמים מקצועיים מטעם מכבי אש.
לאחר שקיבלתם בקשה להכין תיק שטח למבנה שלכם, יש כמה דברים חשובים שאתם צריכים לעשות.

מה כולל תיק שטח?

קיום תיק שטח חשוב ומחייב על פי חוק, וזאת על מנת שכוחות הביטחון יוכלו לטפל באופן הטוב ביותר במצבי חירום שונים שעלולים להתרחש.
מומלץ שהכנת תיק השטח תיעשה על ידי יועץ מנוסה על מנת לוודא שכל הנקודות החשובות במערך האבטחה של העסק שלכם יבואו לידי ביטוי בתיק. בין הפריטים החשובים שעל תיק שטח לכלול, ניתן גם למנות את הפריטים הבאים:

  • מידע על הבניין עצמו. זה כולל את הכתובת והמפה, שם החברה או הארגון המאכלסים את הבניין. מידע מפורט על דרכי גישה וציון אזורי פינוי.
  • תיאור מפורט של המבנה כולו, כולל שטחי חניה ואגפיו השונים.
  • תיאור סביבת הבניין. כולל תיאור העסקים הסובבים את המקום וגורמי הסיכון העלולים להשפיע על מצב החירום.
  • תיאור מערכות אספקת מים, וכן מערכות וציוד גילוי וכיבוי אש – בתוך המבנה ומחוצה לו.
  • פרטים על מערכת החשמל והאנרגיה.
  • פירוט מערך פינוי חירום.

לאחר מכן חשוב לפרט באופן מדויק את פרטי הכיבוי ומערכות כיבוי האש שנמצאות במבנה, פירוט זה צריך לכלול:

  • היכן נמצא ברז אספקת מים ראשי למבנה.
  • היכן נמצא ברז אספקת מים עירוני וחיצוני.
  • מיקומם של ברזי כיבוי פנימיים בתוך המבנה.
  • מיקומם של ברז מתזים ראשי וברזי מתזים קומתיים.
  • היכן ממוקם מאגר מים למערך כיבוי אש ומה נפחו.
  • ציון ופירוט על כל מערכות הכיבוי הפועלות במבנה, האם מדובר במערכות ספירנקלרים הפועלות על מים או מערכות כיבוי הפועלות על חומר אחר.
  • פירוט על מערך גילוי אש ועשן הכולל מיקום מרכזת גילוי אש ועשן ראשית ומשנית.
  • היכן ממוקמים לחצני אזעקה והתרעה במבנה.

יש להקפיד על דיוק מירבי בכל הסעיפים, בנוסף לתיעוד עם תמונות ותרשימים, כך שהתיאור היה מדויק ומפורט ככל הניתן, כך שכוחות הכיבוי יוכלו להשתמש במידה זה בקלות בעת הצורך.

אין ספק כי חשיבותו של תיק שטח היא עצומה – הוא מרכז מידע עדכני בנושא החשוב ביותר, שהוא נושא הבטיחות האישית של כל אחד, בכל מקום בו מתאספים מדי יום עשרות ומאות אנשים.
כאמור, תיק שטח מסייע במעקב צמוד אחר מערכת האבטחה ובטיחות באותו מיקום וכך מאפשר לעדכן ולשפר את המערכות הללו לפי הצורך, אך חשוב מכך, הוא מספק את כל המידע הנחוץ לכוחות כיבוי והצלה למקרה שיהיה בכך צורך.
תיק שטח נועד להעניק סיוע, עם כל המידע הרלוונטי והחשוב ביותר עבור כוחות הכיבוי ההצלה – היכן להיכנס ולצאת מהמבנה, היכן נמצא הציוד הרלוונטי בתוך המבנה, מהם הנהלים ונהלי הבטיחות החלים על העובדים במקום זה.

תיק שטח לדוגמה

תיק שטח לדוגמה
לחצו כאן לצפייה בתיק שטח לדוגמה
תיק שטח לדוגמה

מהי המטרה של תיק שטח?

נוכחותו של תיק השטח הכרחית מאחר והוא עונה על מגוון מטרות חשובות כאשר המטרה המרכזית והחשובה ביותר היא להבטיח את בטיחות המקום ולאפשר לכוחות הכיבוי וההצלה להתמודד בצורה יעילה ומהירה עם מצבי חירום העלולים להתרחש במבנה.
הכנת תיק השטח תתבצע לאחר בדיקה יסודית של המבנה, האזורים מסביבו וכן מערכות האבטחה השונות המותקנות בו. כתוצאה מכך, תיק שטח עונה על מספר דרישות חשובות, כולל:

הכנה למצבי חירום – בכל בניין צריכים להיות כל מתקני הבטיחות הדרושים להתמודדות עם שריפה או כל מקרה חירום אחר שעלול להתרחש.
תיק שטח צריך להיות מפורט ומדויק כך שיעזור וידריך גם את הנמצאים במקום כיצד לפעול בעת מקרה חירום, וגם יסייע לשירותי ההצלה בעת הגעתם למקום.

תיק שטח צריך לעזור למכבי האש בזיהוי מדויק של המבנה, כיצד הוא בנוי, היכן נמצאים פתחי יציאת החירום וכמובן כל המערכות החשובות עבור פעילויות בכיבוי וההצלה. תיק שטח עוזר גם במהלך העבודה השוטפת, והן בזמן אמת, כאשר מתרחש אירוע ביטחוני.

בנוסף, עבור כל עסק הכנת תיק השטח נחוצה כדי לקבל אישור ממכבי האש וכדי לשמור על העסק או הארגון שלכם בפעילות.
לכן חשוב שתיק שטח יכלול את כל המסמכים הדרושים כל שהוא יענה על הדרישות בחוק.
חשוב מכך, יעזור בעת הצורך להתמודדות מול מצבי חירום שעלולים להתרחש במבנה.

צרו איתי קשר ואחזור אליכם בהקדם

מי אחראי על הכנת תיק השטח?

בשל חשיבותו הרבה של תיק השטח והשפעתו הישירה על היכולת להציל חיים ולמנוע אסונות מיותרים, חיוני להקפיד על הכנת תיק שטח על ידי איש מקצוע מנוסה בתחום הבטיחות בעבודה, בעל הכשרה וניסיון רב בהכנתו, תוך איסוף כל המסמכים הנדרשים בדיוק רב אשר צריכים להופיע בתיק.

הכנת תיק שטח מקצועי שיענה על כל הדרישות זה לא פשוט.
חשוב שאיש המקצוע יהיה בעל כל ההכשרה הנדרשת ויכיר את כל הדגשים והדקויות שיש לתת עליהם את הדגשים השונות על מנת שתיק שטח יהיה מקצועי ומספק באמת ולהבטיח שבעת הצורך כוחות הכיבוי וההצלה שיקראו אותו בעת מקרה חירום יקבלו את המידע הטוב ביותר שהם יכולים, מה שיעזור להם להשלים את האירוע בצורה המהירה והטובה ביותר.
הכנת תיק שטח על ידי איש מקצוע מנוסה אורכת בממוצע יומיים- שלושה, במהלכם יש לצלם וללמוד את המבנה, לסווג חומרים ולעיין בתוכניות בנייה וכולל אלמנטים הקשורים למערכות כיבוי אש.

חשוב במקרה זה לפנות לאיש מקצוע מנוסה אשר יבין את כל החשיבות של תיק השטח למבנה, מאחר ובנושא זה מדובר על חיי אדם ולא פחות!

תוכן עניינים
יגאל שושן - יועץ בטיחות אש

קצת עלי...

שמי שושן יגאל, בעל 30 שנות ניסיון בשירותי הכבאות והצלה משנת 1990, במהלכן שימשתי במגוון תפקידים:
קצין כבאות והצלה , מפקח מניעת דליקות לבניה ועסקים, קצין חקירות , מדריך מוסמך בבית הספר לכבאות והצלה, קצין חומ"ס (חומרים מסוכנים) ועוד.
אשמח לתת שירות מקצועי והגון בכל תחום ייעוץ בטיחות באש, הכנת תיק שטח, הדרכות בטיחות אש למבנים ובתי עסקים ברחבי הארץ.

Facebook
WhatsApp
Telegram
מאמרים נוספים:
התקנת ‎⁨מערכות ספרינקלרים⁩

התקנת מערכות ספרינקלרים

מערכות ספרינקלרים משמשות אותנו במבנים פרטיים ותעשייתיים, ומאפשרות לשלוט ולנטרל את האש לפני שהלהבות מספיקות

נגישות מתוס

נגישות מתוס

נגישות מתוס, מה זאת אומרת ומהי חשיבות הדבר עבורנו, כאנשים, כבעלי עסקים, כאזרחים? הדברים הבאים

תוכנית בטיחות אש לדוגמה

תוכנית בטיחות אש לדוגמה

תוכנית ניהול בטיחות אש מתווה את ההסדרים ליישום, בקרה, פיקוח ובדיקה של תקני בטיחות אש וכן הבטחת שמירה על התקנים. התוכנית מספקת תיאור של ההסדרים לניהול בטיחות אש בצורה יעילה למניעת התרחשות שריפה, ובמידה ותפרוץ שריפה, להגנה על רכוש ואנשים כאחד. התוכנית צריכה לפרט את הארגון, התכנון, הניטור, הבקרה והסקירה של אמצעי בטיחות האש וההוראות במקום.

חלק מלקוחותינו:
שאלות ותשובות:
הכנת תיק שטח על ידי איש מקצוע מנוסה בתחום הבטיחות בעבודה, בעל הכשרה וניסיון רב בהכנתו, תוך איסוף כל המסמכים הנדרשים בדיוק רב אשר צריכים להופיע בתיק.
נוכחותו של תיק השטח הכרחית מאחר והוא עונה על מגוון מטרות חשובות כאשר המטרה המרכזית והחשובה ביותר היא להבטיח את בטיחות המקום ולאפשר לכוחות הכיבוי וההצלה להתמודד בצורה יעילה ומהירה עם מצבי חירום העלולים להתרחש במבנה.
מידע על הבניין עצמו. זה כולל את הכתובת והמפה, שם החברה או הארגון המאכלסים את הבניין. מידע מפורט על דרכי גישה וציון אזורי פינוי.
תיאור מפורט של המבנה כולו, כולל שטחי חניה ואגפיו השונים.
תיאור סביבת הבניין. כולל תיאור העסקים הסובבים את המקום וגורמי הסיכון העלולים להשפיע על מצב החירום.
תיאור מערכות אספקת מים, וכן מערכות וציוד גילוי וכיבוי אש – בתוך המבנה ומחוצה לו.
פרטים על מערכת החשמל והאנרגיה.
פירוט מערך פינוי חירום.
צרו איתי קשר ללא עלות