כל מה צריך לדעת על פינוי עשן

פינוי עשן

על פי הנתונים של רשות הכיבוי וההצלה, בישראל יש עשרות אלפי אירועי אש בשנה. חלקם מתרחשים במקומות פתוחים וחלקם מתרחשים בתוך מבנים. לצערנו הרב כתוצאה  מאירועים אלו ישנם גם הרוגים, לצד נזק לרכוש ונפגעים רבים מכוויות ושאיפות עשן. לא צריך להיות יועץ בטיחות אש על מנת להבין את עצמת הסכנה – האש הורגת וגורמת לנזקים רבים.

על פי הסטטיסטיקות בדרך כלל זוהי אינה האש אשר הורגת באופן ישיר אלא העשן והגזים הרעילים הנוצרים בעת השרפה. רוב קורבנות השרפה הם בעצם נפגעים של שאיפת עשן. באופן טבעי בעירה היא תהליך כימי בו נוצרת חד תחמוצת הפחמן, גז רעיל ומסוכן. אך לצד חד תחמוצת החמצן נוצרים גזים רבים בהתאם לחומרים אשר עולים באש. העשן הוא סכנה גדולה לחיי אדם ובמסגרת עבודתו של יועץ בטיחות אש יש לתת מענה ספציפי לבעיה זו.

כאשר פורצת שרפה במבנה, במהרה עשן סמיך מתפשט בכל המבנה. בכל מבנה ישנם נתיבי מילוט אשר חייבים להישאר פנויים ובטוחים. לא מספיק לשמור על נתיבי המילוט פנויים, אנו זקוקים לפתרונות אשר יבטיחו כי נתיבי המילוט לא יתמלאו בעשן העלול להפוך אותם למלכודת מוות. ובמקביל להימלטות דיירי המבנה, יש גם את אלו אשר שועטים פנימה – אנשי כוחות הכיבוי וההצלה. למרות שהם מצוידים בציוד הגנה מיוחד, גם עבורם העשן הסמיך הוא סכנה ומכשול. זכרו שעשן סמיך פוגע גם בראות וכך אנשי כוחות ההצלה מתקשים לזהות סכנות או אנשים לכודים הזקוקים לסיוע.

פינוי עשן יעיל ואפקטיבי יכול לעשות את ההבדל ולמנוע אבדן חיי אדם.

 

פינוי עשן

כיצד מתמודדים עם עשן

דמיינו את התסריט הבא – שרפה פרצה בקומות המרתף של המבנה. מייד הוזעקו כוחות הכיבוי ומערכת הכריזה הורתה לשוהים בבניין להתפנות באופן מיידי. מייד כל הנוכחים במבנה, אשר יכולים להיות מאות ואלפי אנשים, נמלטים לעבור דרכי המילוט ויציאות החירום של הבניין; אלו נמצאות בקומת הקרקע. אך מכיוון שהשרפה משתוללת בקומות המרתף, העשן מתחיל לעלות לעבר קומת הקרקע וקומות הבניין העליונות. האנשים המבקשים להימלט על נפשם בעצם רצים לעבר העשן המתחיל למלא את דרכי המילוט וקומת הכניסה. הם אינם מסוגלים לראות ואינם מסוגלים לנשום והבהלה היא רבה. במצב שכזה דרכי המילוט עלולות להפוך למלכודת מוות אשר תביא אסון גדול. על מנת להימנע מתרחישי איימה שכאלו אנו זקוקים לפתרונות אשר יפנו את העשן מדרכי המילוט, ימסכו את מקור העשן ויאפשרו התפנות בטוחה מהמבנה.

על מנת להתמודד עם העשן ולהבטיח שבעת שרפה המבנה ובעיקר דרכי המילוט יהיו פנויים מעשן עלינו להשתמש במערכות לפינוי עשן ובידוד עשן. פינוי יעיל של העשן מציל חיי אדם. מייד נזכיר את המערכות הקיימות, אך יש לציין שאין זה תחליף לייעוץ מקצועי – עליכם לפנות ליועץ בטיחות אש על מנת לבחון אילו מערכות נחוצות עבורכם בהתאם לתקנים הקיימים ומאפייני המבנה.

 

פינוי עשן טבעי – מערכות אלו מתבססות על עילוי תרמי, כלומר התכונה הטבעית של עשן חם לעלות למעלה. מערכות אלו מתוכננות בצורה המאפשרת לעשן לעלות גבוה ולהתנקז דרך נקודות גבוהות. היתרון של שיטה זו היא שהיא אינה מסתמכת על מערכות חשמליות , אלו יכולות לקרוס בשעת שרפה. מערכות אלו עושות שימוש בפתחים מיוחדים המפנים את העשן ואינם מאפשרים זרימת חמצן פנימה, דבר אשר יכול ללבות את האש.

 

פינוי עשן מכני – פינוי עשן מכני הוא שיטה יעילה יותר לפינוי עשן. שיטה זו מבוססת על מפוחים ומערכות ונטילציה השואבים את העשן מהחלל החוצה. אך מצד שני מערכות אלו תלויות בחשמל וכתוצאה מהשרפה עלולים להיות שיבושים בהספקת החשמל.

 

בין אם אלו מערכות פינוי עשן מכניות או פינוי עשן טבעי, ישנם תקנים מחמירים בהן עליהן לעמוד על מנת לעמוד בתנאי הטמפרטורה הגבוהות.

 

בידוד עשן

 

עוד אלמנט חשוב הוא בידוד העשן. כיום קיימות מערכות של תריסי עשן ומסכי עשן אשר פועלות באופן אוטומטי בעת זיהוי שרפה. מערכות אלו מציבות מיסוך המהווה מכשול פיזי המאפשר לבודד את העשן ולמנוע את התפשטותו לרחבי המבנה. במידה ומתגלה שרפה במתחם מסוים המיסוך נכנס לפעולה בצורה המאפשרת מילוט ומונעת את התפשטות העשן לחללים אחרים במבנה.

 

פתרון לכל מבנה

 

שירותי הכבאות וההצלה קבעו תקנים ברורים שבהם צריך לעמוד. לכל מבנה יש את המאפיינים שלו ובהתאם לכך התקנים התקפים לגביו. יש להתקין מערכות הגנה מפני עשן בהתאם לתקנים, וגם המערכות עצמן צריכות לעמוד בתקנים על מנת להבטיח עמידות ותפקוד מלא בעתות חירום.

 

אם ברצונכם להתקין מערכות הגנה נגד עשן ושרפות באופן כללי מומלץ לפנות ליועץ בטיחות אש. יועץ בטיחות אש מכיר את התקנים הקיימים ואת המערכות השונות ויודע להתאים לכל מבנה את הפתרון ההולם על מנת להציל חיי אדם בשעת שרפה.

 

תוכן עניינים
יגאל שושן - יועץ בטיחות אש

קצת עלי...

שמי שושן יגאל, בעל 30 שנות ניסיון בשירותי הכבאות והצלה משנת 1990, במהלכן שימשתי במגוון תפקידים:
קצין כבאות והצלה , מפקח מניעת דליקות לבניה ועסקים, קצין חקירות , מדריך מוסמך בבית הספר לכבאות והצלה, קצין חומ"ס (חומרים מסוכנים) ועוד.
אשמח לתת שירות מקצועי והגון בכל תחום ייעוץ בטיחות באש, הכנת תיק שטח, הדרכות בטיחות אש למבנים ובתי עסקים ברחבי הארץ.

Facebook
WhatsApp
Telegram
מאמרים נוספים:
התקנת ‎⁨מערכות ספרינקלרים⁩

התקנת מערכות ספרינקלרים

מערכות ספרינקלרים משמשות אותנו במבנים פרטיים ותעשייתיים, ומאפשרות לשלוט ולנטרל את האש לפני שהלהבות מספיקות

חלק מלקוחותינו:
שאלות ותשובות:
  • ייעוץ כללי בנושאי כיבוי ובטיחות אש ומתן פתרונות כיבוי אש למשרדים, עסקים, מוסדות ורשתות.
  • טיפול בדרישות שירותי הכבאות , לקבלת רישיון עסק והיתר בנייה לפי הוראות נציב.
  • תכנון והכנה של תוכניות בטיחות אש למבנים חדשים וקיימים.
  • ייצוג וטיפול מול שירותי הכבאות ואחרים.
  • לגליזציה למבנים קיימים.
  • ליווי היזם והרשויות עד לסוף התהליך לקבלת טופס 4 וטופס 5 גמר.
  • ביצוע בדיקת אינטגרציה למערכות הכיבוי השונות למבנים ועסקים לפי דרישה.
  • תכנון הנדסי של מערכות אוטומטיות לגילוי ולכיבוי אש (מתזים, גלאי אש וכו').
  • כתיבה והכנת תיק שטח, תיק מפעל ועריכת סקרי סיכונים לבטיחות אש.
  • הדרכת עובדים ומוסדות ציבור ביצוע תרגילי כיבוי אש, תרחיש הימלטות ופינוי במקרה חירום.
הכנת תיק שטח הינה חיונית לשם קבלת אישור משירותי כבאות והצלה למבנה שלכם ולהמשך פעולתו של העסק, חברה או הארגון שלכם.
במסגרת הרפורמה של שירותי כבאות והצלה בישראל הוחלט שעסקים בעלי רמת סיכון אש נמוכה, לא יצטרכו לקבל אישורים מיוחדים של שירותי כבאות והצלה בכדי לקבל רישיון כיבוי אש לעסק. המטרה היא להקל על בעל העסק עם תהליך קבלת הרישיון לעסק ונובע מכך שזה יאפשר לשירותי כבאות והצלה להתמקד בבעלי עסקים עם רמת סיכון אש בינוניות וגבוהות אף יותר.
צרו איתי קשר ללא עלות