דף הבית » מאמרים » דרישות כיבוי אש לעסק

דרישות כיבוי אש לעסק

תוכן עניינים
דרישות כיבוי אש לעסקים

החוק בישראל קובע את מעגל האנשים האחראים לציות לדרישות בטיחות אש (להלן – בטיחות אש). אלה כוללים מנהלי ארגונים ובעלי תפקידים, אנשים שמונו כאחראים להבטחת בטיחות אש, בעלי רכוש ואנשים המורשים להחזיק, להשתמש או לנהל רכוש, ראשי רשויות ממשלתיות וראשי רשויות מקומיות.

מה העסקים לא מבינים? 

בעלי תפקידים אחראים לא מבינים שמערכת בטיחות אש מורכבת ממכלול של אמצעי מניעת שריפות מורכבים: מערכות ואמצעים הנדסיים-טכניים, ארכיטקטוניים-מבניים ותכנוניים, וכן שיטות ארגוניות לניהול התנהגות מניעת שריפות של אנשים.

בעלי תפקידים לא מבינים שכדי לעמוד בדרישות בטיחות אש עליהם:

  • להכיר אלפי דרישות בטיחות אש;
  • לחלק בין העובדים הכפופים את החובות לציות לאלפי דרישות בטיחות אש;
  • לארגן פיקוח על הציות לדרישות בטיחות אש במספר אלפי מקומות ואזורים בחברה או בארגון. ועבודות רבות אחרות: תכנון, מימון, אספקת חומרים, הדרכה, ניהול תפעולי.

מדוע העסקים לא מבינים זאת? 

סיבה ראשונה: המדינה לא סיפקה לבעלי התפקידים האחראים תקנים והוראות כיצד לבנות עבודת מניעת שריפות באופן יעיל ונכון. הם מבולבלים בים של תנאים, איסורים והגבלות. והם לא יודעים מאיפה להתחיל, מה העיקר, מה הקריטריון לפעילותם.

סיבה שנייה: אם על פי החוק הקיים בעלי תפקידים אחראים חייבים לזהות הפרות של דרישות בטיחות אש, אז מפקח כיבוי האש צריך לפקח דווקא על "זיהוי ההפרות על ידם". במקום זאת, מפקח כיבוי האש מזהה בעצמו את ההפרות. בכך הוא בלבל את בעלי התפקידים לגבי מה נדרש מהם: לזהות בעצמם הפרות או לחכות שהמפקח יעשה זאת בביקורת הבאה? האחראים לבטיחות אש "מחכים" למפקח כיבוי האש. ולא עושים דבר כדי לעמוד בדרישות בטיחות אש.

למה מפקח כיבוי האש לא מובן ולא צפוי? 

בכך שהוא מבלבל את מנהלי הישויות העסקיות לגבי "מה בדיוק צריך לעשות…", המפקח לא מובן להם. בנוסף, הוא משתמש במערכת לא מובנת ומבלבלת של דרישות בטיחות אש. מבלבלת עד כדי כך שאפילו מומחי כיבוי אש לא יכולים להבין אותה. לא ברורה הלוגיקה של המפקח, לפיה בטיחות אש יכולה להיות מובטחת "על פי החוק", אבל זה לא יגן מפני שריפה, בטיחות אש יכולה להיות מובטחת "על פי החוק", אבל זה לא יגן מפני קנס. נוצר מעגל קסמים: לא הבטחת בטיחות אש – שריפה, קנס, הבטחת בטיחות אש – שריפה, קנס. בידיעת מאות ואלפי דרישות בטיחות אש, הוא עצמו לא מבין איך ליישם אותן בפועל. והוא דורש מהמנהל לשאת באחריות אישית לעבודות שאינן קשורות ישירות לסמכות המנהל, אלא הן חובות של עובדים אחרים בארגון. המנהל אישית צריך:

  • להבטיח קיום שלטים עם מספר טלפון;
  • להבטיח קיום שלטים על דלתות החדרים – סימון קטגוריות החדרים;
  • להבטיח מצב תקין של סימני בטיחות אש;
  • להבטיח קיום פנסים חשמליים תקינים;
  • להבטיח ניקוי בזמן מפסולת דליקה, אשפה ואריזות;
  • לבצע בדיקה ותיקון של תנורים וחדרי דודים, ניקוי ארובות מפיח;
  • להבטיח תקינות שסתומי בורות אשפה;
  • לארגן ביצוע עבודות לאיטום חורים ורווחים שנוצרו בקירות חסיני אש;
  • להודיע לשירותי הכבאות על ירידת לחץ ברשת המים ועוד רבים אחרים, יותר ממאה.

מה על העסק לעשות כדי לעמוד בדרישות בטיחות אש? 

יש כל כך הרבה תקנות וכללי כיבוי אש, שכמעט בלתי אפשרי ליזם לדעת אותם… אז מה צריך לעשות? הניסיון מראה שיש להטיל עבודה זו על מומחי בטיחות אש. כיום בשוק יש הרבה הצעות לשירותי מומחים בתחום בטיחות אש.  ויתרונות הם ברורים, כולל:

  • העובד שסופק על ידי ארגון המומחים הוא מומחה מוסמך, שההכשרה וההסמכה שלו הן באחריות ארגון המומחים;
  • במקרה של חופשה, מחלה, לימודים, התפטרות, נשלח עובד אחר;
  • השירותים ניתנים לארגונים שבהם היקף העבודה המונעת קטן מיום עבודה בן שמונה שעות, בהיקף הצרכים בפועל;
  • ארגון המומחים יכול לבצע שירותי מניעת שריפות במהלך היממה;
  • לארגון המומחים יש ניסיון רב יותר בעבודה מול רשויות ממשלתיות (הוא עושה זאת לעתים קרובות יותר, כמעט כל יום) מאשר לישות עסקית (מביקורת לביקורת).

במילים אחרות, ארגון המומחים, כמו חברת יגאל ששון, לוקח על עצמו את ביצוע כל חובות המנהל. הוא משמש כעזרה ראשונה בכיבוי אש, יועץ, עוזר 24/7, מגן מפני בירוקרטיה של פקידים, מונע מצב של "אחד על אחד" עם המפקח. מה שעליכם לעשות–פשוט ליצור קשר. 

יגאל שושן - יועץ בטיחות אש

קצת עלי...

שמי שושן יגאל, בעל 30 שנות ניסיון בשירותי הכבאות והצלה משנת 1990, במהלכן שימשתי במגוון תפקידים:
קצין כבאות והצלה , מפקח מניעת דליקות לבניה ועסקים, קצין חקירות , מדריך מוסמך בבית הספר לכבאות והצלה, קצין חומ"ס (חומרים מסוכנים) ועוד.
אשמח לתת שירות מקצועי והגון בכל תחום ייעוץ בטיחות באש, הכנת תיק שטח, הדרכות בטיחות אש למבנים ובתי עסקים ברחבי הארץ.

אוהבים את המאמר? שתפו:
Facebook
WhatsApp
Telegram
מאמרים נוספים:
תוכנית בטיחות אש לדוגמה

תוכנית בטיחות אש לדוגמה

תוכנית ניהול בטיחות אש מתווה את ההסדרים ליישום, בקרה, פיקוח ובדיקה של תקני בטיחות אש וכן הבטחת שמירה על התקנים. התוכנית מספקת תיאור של ההסדרים לניהול בטיחות אש בצורה יעילה למניעת התרחשות שריפה, ובמידה ותפרוץ שריפה, להגנה על רכוש ואנשים כאחד. התוכנית צריכה לפרט את הארגון, התכנון, הניטור, הבקרה והסקירה של אמצעי בטיחות האש וההוראות במקום.

הדרכות כיבוי אש לעובדים

הדרכות כיבוי אש לעובדים – למה זה חשוב?

תדמיינו לכם מצב שבו פורצת שריפה בעסק או בארגון שלכם – העובדים אשר נמצאים בשטח הם אלה האמורים לספק את המענה הראשוני במקרה של שריפה, עד הגעת צוותי ההצלה והבטחון.
זוהי הסיבה שבגללה הדרכות כיבוי אש לעובדים זוהי חובה ולא רשות מנקודת המבט שלכם כמעסיקים.
אם העובדים לא יהיו מתורגלים ולא יידעו לבצע את המענה הראשוני, כיצד לפעול ומה עליהם לעשות –  המצב עשוי להידרדר ואף להיות חמור ומסוכן מאוד.

תיק מפעל לכיבוי אש

תיק מפעל לכיבוי אש

בטיחות אש היא חלק מן המכלול הכללי של אמצעי הבטיחות בעבודה, וארגונה בעסקים כוללת מגוון

חוק התקנת ספרינקלרים

חוק התקנת ספרינקלרים

על פי מסמכים רגולטוריים, מתקנים אוטומטיים לכיבוי אש חייבים להיות מותקנים בכל הבניינים מסוג מסוים.

סקר סיכונים

מה כולל סקר סיכונים?

סקר סיכונים נוגע באספקטים שונים : הערכת סיכונים הקשורים לחומרים הנמצאים במפעל. התאמת אמצעי כיבוי

חלק מלקוחותינו:
שאלות ותשובות:
  • ייעוץ כללי בנושאי כיבוי ובטיחות אש ומתן פתרונות כיבוי אש למשרדים, עסקים, מוסדות ורשתות.
  • טיפול בדרישות שירותי הכבאות , לקבלת רישיון עסק והיתר בנייה לפי הוראות נציב.
  • תכנון והכנה של תוכניות בטיחות אש למבנים חדשים וקיימים.
  • ייצוג וטיפול מול שירותי הכבאות ואחרים.
  • לגליזציה למבנים קיימים.
  • ליווי היזם והרשויות עד לסוף התהליך לקבלת טופס 4 וטופס 5 גמר.
  • ביצוע בדיקת אינטגרציה למערכות הכיבוי השונות למבנים ועסקים לפי דרישה.
  • תכנון הנדסי של מערכות אוטומטיות לגילוי ולכיבוי אש (מתזים, גלאי אש וכו').
  • כתיבה והכנת תיק שטח, תיק מפעל ועריכת סקרי סיכונים לבטיחות אש.
  • הדרכת עובדים ומוסדות ציבור ביצוע תרגילי כיבוי אש, תרחיש הימלטות ופינוי במקרה חירום.
הכנת תיק שטח הינה חיונית לשם קבלת אישור משירותי כבאות והצלה למבנה שלכם ולהמשך פעולתו של העסק, חברה או הארגון שלכם.
במסגרת הרפורמה של שירותי כבאות והצלה בישראל הוחלט שעסקים בעלי רמת סיכון אש נמוכה, לא יצטרכו לקבל אישורים מיוחדים של שירותי כבאות והצלה בכדי לקבל רישיון כיבוי אש לעסק. המטרה היא להקל על בעל העסק עם תהליך קבלת הרישיון לעסק ונובע מכך שזה יאפשר לשירותי כבאות והצלה להתמקד בבעלי עסקים עם רמת סיכון אש בינוניות וגבוהות אף יותר.
צרו איתי קשר ללא עלות